الخميس , 9 مايو 2024
أخبار عاجلة

منصة مصر الرقمية حياة أسهل

منصة مصر الرقمية حياة أسهل و تقدر تخلص الكثير من المعاملات الحكومية اونلاين فى أى وقت و من أى مكان ، و الخدمة توصلك لحد باب بيتك عن طريق البريد المصرى. و جميع الخدمات متاحة اونلاين فقط من خلال الموقع الإلكتروني ولا يوجد أي تطبيق موبايل تابع لها حاليًا .

تقدر تتعرف على جميع خدمات منصة مصر الرقمية من خلال: www.misr.gov.eg  او www.digital.gov.eg

أو اتصل على الخط الساخن 15999

حزمة خدمات الأحوال المدنية

تقدر تستفيد دلوقتي بخدمات الأحوال المدنية  ” خدمة استخراج بدل فاقد أو تالف لبطاقة الرقم القومى اونلاين ، وكمان تقدر تعمل إعادة إصدار لشهادة ميلاد أو وفاة مميكنة فى خطوات سهلة وبسيطة .  استخراج صورة رسمية من وثيقة زواج أو طلاق .

خدمات التموين

ممكن تستفيد بإصدار بطاقة تموين جديدة ، تفعّل بطاقتك التموينية ، أو إصدار بدل فاقد وتالف لها، أو تضم أفراد أسرتك . و كمان تقدر تضيف الزوجة غير المقيدة على البطاقة اونلاين، في خطوات سهلة وبسيطة.

حزمة خدمات مركباتى

تقدر تنجز خدمات كتيرة خاصة برخص المركبة ، تقدر تقدم على طلب بدل فاقد أو تالف للرخصة ، وكمان تستعلم وتسدّد مخالفات رخص المركبة اونلاين وهنوصلك شهادة براءة الذمة لحد باب البيت.

حزمة خدمات التأمين الأجتماعى

تقدر تستعلم عن رقمك التأميني ، وتستعلم عن آخر مدة تأمينية

خدمات كتيرة لشركتك الخاصة

تقدر تخلص خدمات كتيرة لشركتك الخاصة ، تعرف على الشروط الخاصة بخدمات السجل التجارى ، و تحرر توكيل رسمي شامل بنوك أو عام ، و خدمة طلب مستخرج سجل تجاري ، طلب تجديد سجل تجاري ، طلب شهادة بيانات أو حتى إستعلام عن السجل التجاري لشركتك في أي وقت ومن أي مكان .

الخدمات البريدية

يرجى إتباع الخطوات التالية:

(1) غلق جميع صفحات الانترنت المفتوحة على المتصفح (Chrome أو Firefox أو Safari))

(2) فتح صفحة انترنت جديدة والدخول على الرابط التالى www.misr.gov.eg والتأكد من كتابته بطريقة صحيحة.

(3) تسجيل الدخول على منصة مصر الرقمية.

(4) إذا تعذر الوصول للصفحة بعد إتباع الخطوات السابقة، يرجى التكرم بإعادة المحاولة من خلال المتصفح الخفي (incognito mode)  ) أو إعادة المحاولة على متصفح آخر من المذكورين أعلاه ملحوظة هامة: بعض الحالات تستوجب مسح الملفات المؤقتة من قائمة الإعدادات الخاصة بالمتصفح (محو بيانات التصفح – clear browsing data)) .

شاهد أيضاً

الموجى يكرم المتميزين بسنترال الواسطى بنى سويف

كتب رمضان عباس فى إطار حرص المهندس محمد الموجى – رئيس قطاع مناطق شمال الصعيد …